Mainos

sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Feminismi näyttää hikipajalta

---
Ensimmäinen osa
---
Kerroimme pari päivää sitten naisten oikeuksia ajavan Fawcett Society -järjestön ja naistenlehti Ellen kampanjasta, jossa tunnettuja mieshenkilöitä on kehotettu, enemmän tai vähemmän pakotettuna, ottamaan itsestään kuva "tältä feministi näyttää" -t-paidan kanssa ja lähettämään se sosiaaliseen mediaan. Nyt kampanja on kuitenkin saanut täysin uuden käänteen.



Iltapäivälehti Daily Mail on tutkinut kampanjassa käytettyjen t-paitojen valmistusoloja. Daily Mailin mukaan paidat on valmistettu Mauritiuksen saarivaltiossa hikipajoissa, joissa paitoja valmistaville naisille on maksettu olematonta 79 sentin tuntipalkkaa. Paitojen valmistajille jää käteen noin 150 euroa kuukaudessa, mikä on vain neljännes saarivaltion keskipalkasta. Yhden t-paidan valmistaminen maksaa noin 11,50 euroa, mutta paitojen jälleenmyyntihinta Britanniassa on noin 57,50 euroa.

Yksi Daily Mailin haastattelemista työntekijöistä, joka on 30-vuotias bangladeshilainen nainen, kertoo työskennelleensä tehtaalla neljän vuoden ajan. Tänä aikana hän ei ole nähnyt Bangladeshissa asuvaa poikaansa tai aviomiestään kertaakaan. Nainen kertoo pisimpien työvuorojen venyvän jopa 12 tunnin mittaisiksi. Kaiken ylimääräisen rahan hän kertoo lähettävän perheelleen Bangladeshiin.

Kampanjan takana olevan Fawcett Society -järjestön edustajan mukaan paitojen jälleenmyyjänä toimiva Whistles-ketju vakuutti heille ennen valmistuksen aloittamista, että paidat valmistettaisiin eettisissä olosuhteissa Britanniassa. Ensimmäisten näytepaitojen saapuessa järjestön edustajille he kuitenkin huomasivat, että paidat oli valmistettu Mauritiuksessa. Fawcett Society ei kuitenkaan puuttunut tähän, koska omien sanojensa mukaan heille vakuutettiin paitojen olevan silti eettisesti tuotettuja. Daily Mailin paljastuksen jälkeen järjestö on sanonut aloittavansa omat tutkimuksensa ja vaativansa Whistlesiä vastuuseen mahdollisista laiminlyönneistä.

Myös kampanjaan osallistuneet poliitikot ovat syyttäneet tapauksesta kaikkia muita paitsi itseään. Työväenpuolue, jonka edustajista muun muassa puheenjohtaja Ed Miliband osallistui kampanjaan sanoen "feminismin tarkoittavan parempaa maailmaa meille kaikille", sanoo kaikkien kampanjaan liittyvien epäselvyyksien olevan Elle-lehden ja Dawcett Societyn ongelma. Liberaalidemokraattien puheenjohtaja Nick Clegg taas ilmoitti avustajiensa välityksellä, että "hänellä ei ollut minkäänlaista aavistusta siitä, missä t-paidat oli tehty".

Daily Mailin haastattelema 30-vuotias nainen tiivistää yhdeksi lauseeksi sen, jota kaikki kampanjaa seuranneet tällä hetkellä miettivät: Miten tällainen t-paita voi olla feminismin symboli?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti