Mainos

lauantai 11. huhtikuuta 2015

Seksuaalirikosten ehkäisy on uhrien syyllistämistä

Kampanjassa käytetty juliste.
(Kuva: Sussexin poliisilaitos / sitaattioikeus)
Britannian Sussexin poliisilaitos aloitti aiemmin tällä viikolla uuden mainoskampanjan, jonka tarkoituksena oli vähentää raiskauksia kaupungissa. Naisasiajärjestöjen painostuksen takia kampanja kuitenkin on jo keskeytetty, koska sitä pidettiin "raiskauksen uhreja syyllistävänä".
Ainoassa tyngäksi jääneen kampanjan aikana julkaistussa julisteessa kerrottiin, että yksin tuntemattoman miehen kanssa yöelämään jätetty ystävä on kaikista ystävistäsi haavoittuvaisin. Koska raiskaus, toisin kuin esimerkiksi aamu kolmelta turpaan saaminen snägärijonossa, ei ole koskaan millään tapaa uhrin vika, niin raiskauksen uhrien puolustajat ryntäsivät kilvan tuomitsemaan kampanjan:
 "Seksuaalirikoksia eivät merkittävästi vähennä ystävät ja paikallaolijat, vaan ... tekijät itse" -Rape crisis -järjestön edustaja
 "Naiset näissä julisteissa ovat kauniita, usein humalassa... Nämä viestit saavat naiset luulemaan, että tapahtunut on osittain heidän vikansa" End Violence Against Women -järjestön edustaja
 "Meidän täytyy puhua niille jotka saattavat syyllistyä raiskaukseen ja estää heitä. ... Olemme myös huolissamme siitä, että tässä [kampanjassa] vihjaillaan myös muiden kuin syyllisen olevan vastuussa" Survivors’ Network -järjestön edustaja
Julkisen painostuksen jälkeen Sussexin poliisi lopetti kampanjansa pikavauhtia, eivätkä nämä "uhreja syyllistäneet" julisteet koskaan päässeet levitykseen asti.

Kukaan ei joudu omasta tahdostaan raiskauksen uhriksi, mutta olisi silti naiivia olla keskustelematta siitä, miten uhriksi joutumista voi välttää. Ei kukaan joudu omasta tahdostaan myöskään ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi, mutta kukaan ei pahoita mieltään siitä, jos joku neuvoo ihmisiä pitämään suuret rahasummat takataskussa olevan lompakon sijaan pankkitilillä tai jättämään nakkikioskilla käymisen pilkun aikaan väliin. Kehottaminen terveen järjen käyttämiseen ei ole raiskauksen uhrien syyllistämistä. Se on kehottamista terveen järjen käyttämiseen.

Syyllisti kampanja uhreja tai ei, niin ainakin naisiin vetoavat kampanjat ovat toimineet aiemmin todella hyvin. Lontoon joukkoliikenteestä vastaava Transport for London aloitti vuonna 2002 yhä käynnissä olevan kampanjan, jossa kehotetaan naisia välttämään pimeitä takseja, koska naiset joutuvat laittomissa takseissa usein seksuaalirikosten uhreiksi. Pelkästään ensimmäisen viiden vuoden aikana takseihin liittyvien seksuaalirikosten määrä tippui Lontoossa lähes puoleen entisestä ja määrä pienenee yhä. Vaikka joku seksuaalirikoksen uhriksi joutunut saattaisikin jostain käsittämättömästä syystä  jättää kampanjan takia ilmoittamatta raiskauksestaan viranomaisille, niin tämä on mielestäni ihan kohtuullinen hinta siihen nähden, että joka vuosi useat kymmenet ihmiset välttävät raiskauksen uhriksi joutumisen kampanjan ansiosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti