Mainos

torstai 4. joulukuuta 2014

Kuinka muutama ihminen voi rajoittaa kaikkien elämää

GTA V, peli jossa
naiset ansaitsevat tulla murhatuiksi
(kuva: sitaattioikeus / Rockstar Games)
Kaksi suurta australialaista kauppaketjua, Target ja Kmart, ovat päättäneet julkisen painostuksen jälkeen lopettaa GTA V -videopelin myymisen myymälöissään Australiassa. Päätöksen takana on Change-verkkosivustolla (joka vastaa lähinnä Suomen Adressit.com-sivustoa) tehty adressi, joka on kerännyt tämän kirjoitushetkellä noin 45 000 allekirjoitusta, joista merkittävä osa on kuitenkin väärennettyjä.



Adressin aloittajan Nicole Survivorin mielestä GTA V muun muassa "yllyttää pelaajia tappamaan huvin vuoksi naisia" ja "esittää [että naiset] ansaitsevat tulla miesten hyväksikäyttämiksi ja mahdollisesti murhaamiksi urheilun ja nautinnon vuoksi". Videopelissä todella yllytetään tappamaan naisia, mutta Survivor ei ole tainnut huomata, että naisten lisäksi pelissä yllytetään tappamaan samaan tapaan myös miehiä. Survivorin mielestä "[GTA V:n] kaltaiset videopelit kasvattavat jälleen uuden sukupolven poikia, jotka hyväksyvät naisiin kohdistuvan väkivallan" ja ovat osasyy naisiin kohdistuvaan väkivaltaan ympäri maailmaa.

Pelin vetäminen myynnistä ei itsessään ole mikään suuri uutinen, sillä videopelien kieltäminen ja sensuroiminen on yleistä Australiassa. Huolestuttavan tästä tapauksesta tekee kuitenkin se, miten helposti kaksi suurta kauppaketjua saadaan sensuroimaan omaa myyntiään. Miten 22 miljoonan ihmisen maassa 40 000 "allekirjoitusta", joista merkittävä osa on 4chanin pilailijoiden ja adressin vastustajien tekemiä, nettiadressissa voi muutamassa päivässä saada kaksi merkittävässä markkina-asemassa olevaa yritystä poistamaan tiettyjä tuotteita kokonaan myynnistä? Suomen väkilukuun suhteutettuna tämä tarkoittaisi, että noin 10 000 allekirjoitusta jossakin Adressit.com:in nettiadressissa saisi S-ryhmän ja Keskon poistamaan koko maasta kaikki adressin vaatimat tuotteet. Suomessa tämän kaltaisessa äänekkään vähemmistön painostuksessa on kunnostautunut esimerkiksi Vanhempainliitto, jonka mielestä 32 000 kannatusääntä (noin 0,6 % kaikista suomalaisista) edustaa Suomen vanhempien yleistä mielipidettä siitä, että energiajuomille pitäisi asettaa lakisääteinen ikäraja. Kun lainsäätäjä ei ole muutoksesta innostunut, ovat Vanhempainliiton jäsenet päättäneet omatoimisesti vaatia kauppoja rajoittamaan energiajuomien myymistä, vaikka mikään laki ei tätä edellytäkään. Joissakin kunnissa omatoimisiin rajoituksiin ovat lähteneet mukaan kaikki kunnan ruokakaupat.

Aiemmin valtiolla on ollut yksinoikeus taiteen sensuroimiseen ja kulutustuotteiden kieltämiseen, mutta kaupankäynnin keskittyessä parille suurketjulle myös nämä saavat valtaa sensuroida ja kieltää hyödykkeitä ihmisiltä. Suomessa S-ryhmän ja Keskon yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 80 %, minkä takia nämä ketjut pystyisivät halutessaan rajoittamaan todella paljon haluamiensa hyödykkeiden saatavuutta, vaikka laki ei rajottaisi myyntiä mitenkään. Kun voittoa tavoittelevat kauppaketjut lisäksi taipuvat äänekkäiden valitusten edessä paljon helpommin kuin eduskunta, niin pienikin määrä ihmisiä voi melko helposti rajoittaa kaikkien ihmisten elämää.

Seuraavan kerran kun näet jonkun vaativan kauppoja rajoittamaan jonkin tuotteen myyntiä, niin tee meille kaikille palvelus ja vastusta vaatimusta tiukasti. Vaikka et itse käyttäisi rajoitettavaa tuotetta, niin moni muu käyttää. Äänekästä vähemmistöä ei saa päästää päättämään kaikkien elämästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti